Hvordan påvirker Trafikklyssystemet måloppnåelsen i Kvalitetsnorm for villaks?
Arbeidsgruppens utredning og Styringsgruppens vurderinger er oversendt Klima- og miljødepartementet og Nærings- og fiskeridepartementet.
Klima- og miljødepartementet og Nærings- og fiskeridepartementet har gitt Styringsgruppen for Trafikklyssystemet i oppdrag å nedsette en arbeidsgruppe som skulle utrede hvordan innretningen på Trafikklyssystemet for kapasitetsjustering i oppdrettsnæringen påvirker muligheten for at målene i kvalitetsnormen for villaks nås.
Arbeidsgruppen skulle også foreslå eventuelle endringer i innretningen på Trafikklyssystemet og/eller andre tiltak som kan gjøres for å nå normens mål. Styringsgruppen ble bedt om å gjennomgå og evaluere arbeidsgruppen rapport, og levere en oppsummering av denne med relevante faglige vurderinger til Klima- og miljødepartementet og Nærings- og fiskeridepartementet.
Arbeidsgruppens utredning og Styringsgruppens vurderinger er oversend Klima- og miljødepartementet og Nærings- og fiskeridepartementet.
Styringsgruppen ønsker å takke arbeidsgruppa for et meget godt gjennomført arbeid.
Styringsgruppens vurdering av arbeidsgruppens arbeid og konklusjoner er at:
- • Dagens Trafikklyssystem medfører brudd på Kvalitetsnormen for villaks.
- • Grensen for høy kategori av sannsynlig dødelighet av utvandrende postsmolt av laks bør senkes fra 30 % til 20 %.
- • Målsetningen med forvaltningen av oppdrettsnæringen bør være å styre mot under 10 % dødelighet av vill laksefisk.
- • For å bedre datagrunnlaget bør automatisk lusetelling og biomassekontroll i merdene innføres snarest.
- • Dagens særtillatelser og unntaksordninger for biomassetildeling bør gjennomgås for å redusere utslippet av lakselus.
- • Dagens ordning med felles biomassetak mellom produksjonsområder bør gjennomgås for å redusere utslippet av lakselus i røde og gule produksjonsområder.
- • Det bør vurderes å øke størrelsen på nedtrekket i røde områder for raskere å nå en akseptabel miljøtilstand for villfisken.
- • Innføring av lusekvoter alene eller sammen med biomassetildeling krever grundige og brede utredninger før det eventuelt innføres.
- • Gitt at dødelighetsgrensen senkes fra 30 % til 20 % bør heterogenitetsanalyser opprettholdes som i dagens Trafikklysordning.
- • Dagens situasjon for villfisken krever at endringene i Trafikklyssystemet raskt bør føre til en bedret lakselussituasjon, spesielt i røde områder.
- • I dag vurderes hovedsakelig lakselusas konsekvenser for laks. Endringer i Trafikklyssystemet bør også ta hensyn til lakselusas negative påvirkning på sjøørret og sjørøye.
Les rapportene:
Næsje, T.F., Biering, E. & Boxaspen, K.K., 2024. Styringsgruppens oppsummering og evaluering av utredningen om hvordan Trafikklyssystemet påvirker måloppnåelsen i Kvalitetsnorm for villaks. Styringsgruppen for vurdering av lakseluspåvirkning.
Myklebust, I.E., Dalvin, S., Djupevåg, E.M.S., Fiske, P., Forseth, T., Kambestad, A., Stige, L.C., Taranger, G.L. & Vikingstad, E. 2024. Rapport om hvordan Trafikklyssystemet påvirker arbeidet med å oppnå målene satt i Kvalitetsnorm for villaks. Styringsgruppen for vurdering av lakseluspåvirkning.
206
Artikkelforfatter | Styringsgruppen |