Sjøørret i Trafikklyssystemet
Sjøørret oppholder seg lengre i områder med høy belastning av lakselus enn laksen. Det gjør at sjøørreten må ha en egen indikator om den skal inkluderes i Trafikklyssystemet.
NINA har ledet arbeidet med å utvikle en sjøørretindikator, beskrive kunnskapsgrunnlaget, usikkerhetene i vurderingene og forutsetningene som legges til grunn, i tett samarbeid med sentrale forskningsmiljø (Aqualife R&D, Havforskningsinstituttet, NORCE, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Norges miljø- og biovitenskapelige universitet, Norsk institutt for vannforskning, Rådgivende biologer og Skandinavisk naturovervåking).
Nå foreligger de første beregningene av lakselusas konsekvenser for sjøørret i produksjonsområdene i en foreløpig rapport som sammenlikner verdiene for to år med ulik lusebelastning, 2021 og 2024.
Den endelige rapporten med beregninger for 2024 og 2025 kommer i november.
Foreløpig rapport: Foreløpige indikatorverdier (Itrutta) for sjøørret i produksjonsområdene i 2021 og 2024
166